Vad innebär ESPR (Ekodesigndirektivet) och hur påverkar den er verksamhet?


Den 18 juli 2024 trädde ESPR (Ecodesign for Sustainable Products Regulation) in, en ny EU-förordning som ersätter det tidigare Ekodesigndirektivet. Målet? Hållbara produkter ska bli standard på EU-marknaden. Detta ska ske genom att det ställs krav på produkters design, livslängd och miljöprestanda. ESPR gäller fysiska varor på EU-marknaden och påverkar aktörer inom hela leveranskedjan – från tillverkare och importörer till distributörer. 

I den här artikeln får du en översikt av ESPR, vad förordningen innebär och vad du behöver göra.

Innehåll:

  1. Vad är ESPR?
    En introduktion till förordningen och dess syfte.
  2. Vilka produkter omfattas?
    Vilka varor som berörs och undantag från reglerna.
  3. Vad innebär kraven?
    De specifika krav som ställs på design, livslängd och information för att få sälja produkter inom EU.
  4. Digitala produktpass – vad är det?
    Hur produktpassen fungerar och vilken information de ska innehålla.
  5. Skyldigheter för tillverkare, importörer och distributörer
    Vilka ansvar och skyldigheter som gäller för respektive aktör i leveranskedjan.
  6. Förbud mot att förstöra osålda konsumentprodukter
    Vad detta innebär och vilka företag som omfattas av förbudet.
  7. Vad behöver och kan ni göra nu?
    Konkreta steg för att förbereda er verksamhet inför ESPR.

1. Vad är ESPR?

ESPR står för Ecodesign for Sustainable Products Regulation och gäller från och med den 18 juli 2024. Den ersätter det tidigare Ekodesigndirektivet och syftar till att:

  • fastställa designkrav som produkter måste uppfylla för att få släppas ut på marknaden eller tas i bruk.
  • förbättra produkternas miljömässiga hållbarhet för att göra hållbara produkter till norm.
  • minska produkters totala koldioxid- och miljöavtryck under deras livscykel.
  • säkerställa den fria rörligheten för hållbara produkter på den inre marknaden.

Förordningen riktar sig till tillverkare, importörer och distributörer, och kraven blir obligatoriska för att få sälja produkter på EU-marknaden.

2. Vilka produkter omfattas av ESPR?

ESPR gäller alla fysiska varor som säljs eller används inom EU, men det finns undantag. Följande omfattas inte:

  • Livsmedel, foder och läkemedel.
  • Levande djur och växter.
  • Produkter av mänskligt ursprung
  • Produkter av växt- eller djuriskt ursprung kopplade till fortplantning.
  • Fordon.

3. Vad innebär kraven?

För att få säljas på EU-marknaden måste produkter uppfylla vissa krav. Dels måste de uppfylla allmänna produktaspekter som bland annat innebär att produkter ska vara beständiga, reparerbara och möjliga att uppgradera. Produkter delas upp i olika produktgrupper och följande produktgrupper är prioriterade för kommissionen vad gäller ekodesignkrav:

  • Järn och stål.
  • Aluminium.
  • Textilier, särskilt kläder och skor.
  • Möbler, inbegripet madrasser.
  • Däck.
  • Rengöringsmedel.
  • Färger.
  • Smörjmedel.
  • Kemikalier.
  • Energirelaterade produkter (för vilka ekodesignkrav ska fastställas för första gången eller för vilka befintliga åtgärder som antas enligt direktiv 2009/125/EG (Ekodesigndirektivet) ska ses över enligt denna förordning.)
  • Informations- och kommunikationstekniska produkter och annan elektronik.

4. Digitala produktpass – vad är det?

Genom den nya förordningen inrättas krav på att vissa produkter ska ha digitala produktpass (DPP). Passen kommer ha en uppsättning uppgifter som är specifika för en produkt. Produktpasset är elektroniskt och kopplas till produkten via exempelvis en streckkod eller QR-kod. Vilka produkter som kommer omfattas av krav på digitalt produktpass kommer att förtydligas senare liksom vad produktpassen ska innehålla.

5. Skyldigheter för tillverkare, importörer och distributörer?

Nedan kan du läsa vilka krav som ställs på tillverkare, importörer respektive distributörer i ESPR:

Tillverkare behöver:

  1. Se till att produkter är utformade och tillverkade i enlighet med prestandakrav (ekodesignkraven) i delegerade akter för respektive produktgrupp
  2. Säkerställa att produkterna åtföljs av den information som krävs enligt de delegerade akterna för respektive produktgrupp
  3. Säkerställa att ett digitalt produktpass är tillgängligt för produkten med all den information som krävs enligt den delegerade akten om digitala produktpass, samt en säkerhetskopia av den mest aktuella versionen av det digitala produktpasset som lagras av en leverantör av tjänster avseende digitala produktpass.

Importörer behöver:

  1. Tillse att tillverkaren har utfört ett lämpligt förfarande för bedömning av överensstämmelse och har upprättat den tekniska dokumentationen.
  2. Säkerställa att produkterna åtföljs av den information som krävs enligt de delegerade akterna för respektive produktgrupp
  3. Säkerställa att ett digitalt produktpass är tillgängligt för produkten med all den information som krävs enligt den delegerade akten om digitala produktpass, samt en säkerhetskopia av den mest aktuella versionen av det digitala produktpasset som lagras av en leverantör av tjänster avseende digitala produktpass (punkt 2–3 är därmed detsamma som för tillverkare).

Distributörer behöver:

  1. Kontrollera att produkten är försedd med CE-märkning eller märkning som uppvisar överensstämmelse med ekodesignkrav för produkter som inte omfattas av kravet på CE-märkning, och i tillämpliga fall om den är märkt eller är kopplad till ett digitalt produktpass i enlighet med de delegerade akterna,
  2. Kontrollera att produkten åtföljs av de dokument och digitala instruktioner som krävs, på ett språk som kunder lätt kan förstå, enligt vad som fastställs av den berörda medlemsstaten, och att sådana instruktioner är tydliga, begripliga och läsbara och åtminstone innehåller den information som anges i artikel 7.2 b ii (bl.a. information för kunder och andra aktörer om hur produkten ska installeras, användas, underhållas och repareras för att minimera dess miljöpåverkan) enligt vad som specificeras i den delegerade akten samt att det finns digitala instruktioner för produkten.
  3. Kontrollera att tillverkaren och importören har uppfyllt sina skyldigheter, beträffande att produkter är försedda med typnummer, partinummer, serienummer eller annan identifierande märkning, att  tillverkarens namn, registrerat firmanamn eller registrerat varumärke, postadress samt elektroniska kommunikationsmedel till tillverkaren genom vilka de kan kontaktas finns angivet samt importörens namn, registrerat firmanamn eller registrerat varumärke, postadress samt elektroniska kommunikationsmedel genom vilka importören kan kontaktas.

6. Förbud mot att förstöra osålda konsumentprodukter

Från och med 19 juli 2026 blir det förbjudet för medelstora och stora företag att förstöra osålda konsumentprodukter, som kläder och skor.

Förbudet kan utökas till fler produkter genom beslut från EU-kommissionen. Mindre företag omfattas inte direkt av förbudet, men medelstora och stora företag får inte kringgå det genom att  mindre företag kassera varor på uppdrag av dem.

7. Vad behöver och kan ni göra nu?

Här är några rekommendationer  för att förbereda er verksamhet:

  1. Identifiera vilken typ av aktör ni är (tillverkare, importör eller distributör).
  2. Börja inleda dialoger och samarbeta med tillverkare, leverantörer och återförsäljare. 
  3. Håll er uppdaterade om de specifika regler som tas fram för er produktgrupp.

Behöver ni stöd? Vi hjälper gärna till med juridisk rådgivning, lagbevakning och utbildning för att säkerställa att ni följer ESPR.

Kontakta oss