Nyheter

  • Ny marknadsföringskod från 1 januari

    Den 1 januari trädde en ny marknadsföringskod i kraft, framtagen av Internationella Handelskammaren.

    I den nya marknadsföringskoden finns bland annat nya regler kring hållbarhetskommunikation och specifikt kring bevisning av miljöpåståenden. Även definitionen av miljöpåståenden vidgas och omfattar numera miljöpåståenden om produkter, ämnen och förpackningar inklusive dess beståndsdelar samt aktiviteter, åtgärder, nyttigheter (t.ex. elektrisk kraft) och verksamheter.

    I och med de nya reglerna ska:

    • Både uttryckliga och underförstådda miljöpåståenden kunna styrkas med tillförlitlig bevisning, exempelvis ”Koldioxidneutralt företag”.
    • En marknadsförare som har visionsmål, andra mål eller åtaganden som avser att vissa resultat ska uppnås i framtiden, exempelvis ”Mål om att enbart drivas med förnyelsebar energi senast år 2030”, måste visa att denne har en rimlig plan för att uppnå det som utlovas inom den tidsram som anges.
    • Marknadsförare bör bevaka och regelbundet ompröva sina miljöpåståenden för att säkerställa att de följer gällande regler och att dess påståenden är relevanta och tillräckligt precisa.

    Reklam som anmäls till Stiftelsen Reklamombudsmannen efter den 1:a januari 2025 kommer att prövas enligt den nya marknadsföringskoden. Svenska domstolar kan ta hänsyn till koden vid bedömningen av vad som är god sed i marknadsföring.”

FLER NYHETER