Nyheter
- Ny marknadsföringskod från 1 januari
Den 1 januari trädde en ny marknadsföringskod i kraft, framtagen av Internationella Handelskammaren.
I den nya marknadsföringskoden finns bland annat nya regler kring hållbarhetskommunikation och specifikt kring bevisning av miljöpåståenden. Även definitionen av miljöpåståenden vidgas och omfattar numera miljöpåståenden om produkter, ämnen och förpackningar inklusive dess beståndsdelar samt aktiviteter, åtgärder, nyttigheter (t.ex. elektrisk kraft) och verksamheter.
I och med de nya reglerna ska:
- Både uttryckliga och underförstådda miljöpåståenden kunna styrkas med tillförlitlig bevisning, exempelvis ”Koldioxidneutralt företag”.
- En marknadsförare som har visionsmål, andra mål eller åtaganden som avser att vissa resultat ska uppnås i framtiden, exempelvis ”Mål om att enbart drivas med förnyelsebar energi senast år 2030”, måste visa att denne har en rimlig plan för att uppnå det som utlovas inom den tidsram som anges.
- Marknadsförare bör bevaka och regelbundet ompröva sina miljöpåståenden för att säkerställa att de följer gällande regler och att dess påståenden är relevanta och tillräckligt precisa.
Reklam som anmäls till Stiftelsen Reklamombudsmannen efter den 1:a januari 2025 kommer att prövas enligt den nya marknadsföringskoden. Svenska domstolar kan ta hänsyn till koden vid bedömningen av vad som är god sed i marknadsföring.”
FLER NYHETER
- Ny marknadsföringskod från 1 januari
- Ny lagstiftning som trätt i kraft vid årsskiftet
- Är du en affärsdriven konsult och senior ledare? – vi söker en miljökonsult med affärsområdesansvar
- Vad innebär ESPR (Ekodesigndirektivet) och hur påverkar den er verksamhet?
- MÖT KARIN ERIKSSON; NY MILJÖ-OCH HÅLLBARHETSKONSULT PÅ ENVIMA
- FRÅN GRÄNNA OCH POLKAGRISAR TILL LINKÖPING OCH ENVIMA
- KONKURRENSFÖRDELAR OCH TRYGGHET MED LCA OCH EPD
- MÖT LOVISA KÅRELIUS, ENVIMAS NYA MILJÖJURIST
- MÖT YAVAR SAIADY, NY SÄLJANSVARIG
- DE SENASTE LAGÄNDRINGARNA INOM MILJÖ OCH HÅLLBARHET
- VI SÖKER: MILJÖ-OCH HÅLLBARHETSKONSULT
- HEJ JACOB!
- E-PARAGRAFEN, DIN DIGITALA MILJÖJURIST
- VI SÖKER: MILJÖJURIST
- DIGITAL HÅLLBARHETSUTBILDNING
- VI SÖKER: SÄLJANSVARIG
- VI SÖKER: MILJÖ- OCH HÅLLBARHETSKONSULT
- SÅ PÅVERKAS DU AV NYA EED – OCH DET HÄR BEHÖVER DU GÖRA
- KOMMUNIKATION OCH HÅLLBARHET HÄNGER IHOP!
- NY LAGSTIFTNING SOM TRÄTT I KRAFT VID ÅRSSKIFTET
- CSRD STÄLLER HÖGRE KRAV
- Livscykelanalys i Livsmedelsbranschen: Att mäta och minska er miljöpåverkan
- VÄLKOMMEN STINA
- ETT PRODUCENTANSVAR FÖR TEXTILIER
- Envima växlar upp för framtiden med ny ägare
- Så påverkar CSRD biologisk mångfald
- Välkommen Ann!
- Nya lagar och förordningar som trätt i kraft vid halvårsskiftet 2023
- BEHÖVER ERT FÖRETAG HJÄLP ATT GREPPA CSRD-DIREKTIVET?
- LÄS VÅR HÅLLBARHETSREDOVISNING
- VÄLKOMMEN EMANUEL
- EN INBLICK I VÅGKRAFT
- Efterlyses: mer frekvent och tillförlitlig hållbarhetsdata
- NYTT DIREKTIV OM HÅLLBARHETSREDOVISNING I EU KRÄVER MER AV FÖRETAG
- COP 27 – I SKUGGAN AV GALENSKAP
- VÄLKOMMEN TUVA!
- VAD ÄR HÅLLBARHET?
- BOKA DIN HÅLLBARHETS-PT NU!
- VÄLKOMMEN SULTAN!
- SÅ BLIR DU OCH DINA ANSTÄLLDA RIKARE – PÅ 30 MINUTER
- VI VÄLKOMNAR JÖRGEN TILL STYRELSEN
- HÅLLBARHETSBESKED
- GÅ PÅ NÄTVERKSTRÄFF HOS OSS I SEPTEMBER
- MOT EN HÅLLBAR FRAMTID!
- VILL DU LÄRA DIG MER OM HÅLLBARHETSREDOVISNING I HÖST?
- VÄLKOMMEN TILL VÅR NYA HEMSIDA!
- NYTT DIREKTIV OM HÅLLBARHETSREDOVISNING I EU KRÄVER MER AV FÖRETAG
- EN TAXONOMI FÖR HÅLLBARA INVESTERINGAR
- LYCKAD NÄTVERKSTRÄFF I STOCKHOLM!
- VÄLKOMMEN ELLEN!
- FLERA NYA FÖRETAG PROVADE PÅ VÅRT NÄTVERK
- VISSELBLÅSARLAGEN – VAD INNEBÄR DET I PRAKTIKEN?
- JOACHIM TÖRNFELDT OM ENVIMAS NÄTVERK
- ENVIMA SAMARBETAR MED NXT LEARNING!
- REFLEKTIONER KRING IPCC- RAPPORT OCH VÄRLDSLÄGET
- HANNA NYBERG OM ENVIMAS NÄTVERK
- VAD HÄNDER EGENTLIGEN OM VERKSAMHETEN BEGÅR ETT MILJÖBROTT?
- TVÅ NYA VIMOR – VÄLKOMMEN EMELIE!
- TVÅ NYA VIMOR – VÄLKOMMEN JOAKIM!
- ÅTERVINNING AV TEXTILIER – EN DEL AV DEN CIRKULÄRA EKONOMIN