Lina Helmersson: Hållbarhet ska vara begripligt och affärskritiskt

I över 15 år har Lina hjälpt företag att navigera i hållbarhetsfrågor, från strategiska beslut i styrelserummen till konkreta insatser i verksamheten. För henne handlar det om att få fler att förstå varför hållbarhet är avgörande – och hur man kan göra det till en naturlig del av affären. Möt Lina Helmersson i denna intervju om hennes drivkrafter, minnen och syn på ett riktigt bra hållbarhetsarbete.

Hej Lina! Berätta lite kort om dig – vem är du?

Jag är en drygt 40-årig Linköpingsbo som får mycket energi av mitt jobb som miljö- och hållbarhetskonsult och mina kollegor. Jag gillar dans och musik och att vara ute i naturen, men också att vara kreativ tillsammans med mina barn.

Som miljö- och hållbarhetskonsult, vad gör man då?

Jag stöttar våra kunder i deras miljö- och hållbarhetsarbete, både strategiskt och operativt. Jag jobbar mycket med strategiska hållbarhetsfrågor kopplat till CSRD-lagstiftning, hållbarhetsredovisning och strategisk affärsutveckling och möter styrelser, ledningsgrupper och nyckelfunktioner i företagen för att driva på deras hållbarhetsarbete. Men jag stöttar också miljö- och hållbarhetsansvariga praktiskt i deras vardag med utsläppsrapportering, rutinframtagning och fördjupning i sakfrågor. Jag brinner för att få fler att fatta grejen med hållbarhetstänk och att få med dem på resan på ett pedagogiskt sätt, så utbildningar och workshops i allt från grundläggande miljöfrågor till strategiskt hållbarhetsarbete är något jag gärna ägnar mig åt.

Och vad skulle du säga är det bästa med jobbet?

Att få sätta sig in i våra kunders väldigt varierande vardag och verklighet, lära mig mer om dem och applicera mina kunskaper i deras kontext, för att hitta den bästa lösningen och stödet för dem. 

Hur länge har du jobbat hos oss?

I april blir det 15 år.

Vad var det som fick dig att börja hos oss?

Jag blev erbjuden tjänsten och lockades av den breda verksamheten, alla kunniga medarbetare att lära mig av och den varma, avslappnade, inkluderande och nyfikna atmosfären som mötte mig redan från första kontakten.

Under dina 15 år, finns det något speciellt ögonblick, minne eller projekt som du minns extra mycket?

Det finns såklart många minnen från utmanande uppgifter och roliga händelser tillsammans med kunder och alla härliga vimor. Men det jag mest bär med mig är många ögonblicksbilder från alla de gånger då jag fått förtroende från Envima – att bli lyssnad på och få gehör för mina idéer och invändningar, att få vara med och påverka, bollplanka och utveckla verksamheten. Att bli uppskattad för det jag gör och den jag är både i min profession och som kollega. Det är minnen som jag tänker på ibland och bär med mig!

Efter så lång tid i rollen, är du fortfarande motiverad?

Ja, absolut! Mer än någonsin. 

Vad är det som fortfarande motiverar dig?

Klyschigt nog – att göra skillnad! Förhoppningsvis tar vi tillsammans med våra kunder mer eller mindre stora steg i rätt riktning för en mer hållbar värld – men också i stunden för beställaren, deras företag och situation. En nöjd och tacksam kund där vi båda upplever att vi tagit kliv framåt är den bästa belöningen!

Avslutningsvis, vad är ett bra hållbarhetsarbete för dig?

Ett bra hållbarhetsarbete enligt mig, grundar sig på ett holistiskt perspektiv där vi förstår att vi alla påverkar och påverkas inom så många olika områden och där vi tar vår roll som samhällsaktör. Genom en gedigen analys enas vi om hur just vi kan göra störst skillnad utifrån vår kontext, för att sedan lägga upp en långsiktig färdplan för arbetet och uppföljningen framåt. Att den planen även är ekonomiskt motiverad samt tydligt förankrad hos ledning och styrelse är av största vikt, samt att planen integreras i verksamhetens affärsplan och övriga strategiska arbete så att hållbarhetsarbetet blir en grundvärdering som genomsyrar verksamheten som helhet. Och, att hålla örat mot marken gentemot våra intressenter och omvärld, och också våga berätta om det arbete vi gör för att röra oss i rätt riktning är otroligt viktigt för att vara trovärdiga i vårt hållbarhetsarbete.