Livscykelanalys (LCA)
När ska du göra en LCA?
- När du vill få en bild av din produkts miljöpåverkan
- När du vill jämföra 2 eller flera produkter med varandra
- Behövs som grund om du vill ta fram en EPD
Innehållet i en LCA kan variera utifrån vilka delar ni själva vill ha med men vanligast är att man inkluderar dessa områden:
- Utvinning av råmaterial
- Transport till produktion
- Tillverkning av produkten
- Transport till kund
- Avfallshantering i produktens slutskede
Environmental product declaration (EPD)
En livscykelanalys kan genomföras som en enskild insats, men kan också resultera i en EPD – Environmental product declaration eller Miljövarudeklaration typ III som det kallas på svenska. Det är en redovisning av en produkts miljöpåverkan som är granskad och verifierad av en tredje part. En LCA är arbetet bakom medan EPDn är det dokument som publiceras publikt och redovisar resultatet från LCAn och förklarar sammanfattat hur beräkningarna har gjorts.
När ska du göra en EPD?
- Ni har börjat få frågor från era kunder om ni har en EPD
- Ni har inte fått några frågor eller krav ännu men vill ligga steget före när kravet kommer.
- Ni vill ha ett bra och tydligt sammanfattat dokument som visar er produkts miljöpåverkan.
Vilka steg behöver man gå igenom för att ta fram en EPD?
Här nedan redovisas vår process för att ni ska nå målet med en färdig EPD
- Analysera omfattningen och komplexiteten hos er produktion och produktionsprocess
- Identifiera vilka produktkategoriregler (PCR) som kan användas för er produkt. I vissa fall finns ingen färdig PCR och då måste en sådan tas fram innan man kan gå vidare.
- Utifrån vald PCR välja vilka steg i livscykeln som ska inkluderas
- Insamling av data från den egna produktionen och leverantörer
- Genomföra en livscykelanalys (LCA), beräkning av miljöpåverkan
- Utifrån resultatet i LCAn, ta fram ett EPD dokument
- Arbetet verifieras av en oberoende tredjepartsverifierare
- När arbetet är godkänt publiceras EPDn publikt
Att genomföra en EPD kan medföra flera fördelar för ert företag, bl.a:
- Ni visar transparens
- Ni kan enklare svara på frågor från kunder om er produkts miljöpåverkan
- Upptäcka områden inom livscykeln som ni kan jobba för att förbättra
- Möjlighet att jämföra ert resultat med konkurrenters (om de har tagit fram EPD)
- Ni kan känna er trygga med att använda EPDn som marknadsmaterial då den alltid behöver granskas av en tredje part (verifierare).
Kontakt:
Theréz Börling, Miljö- och hållbarhetskonsult
therez.borling@envima.se – 070-624 80 42